top of page

cabaret

KOMMA, 
DE NIEUWE VOORSTELLING VAN PAULIEN CORNELISSE

Laat hier je e-mailadres achter en wees als eerste op de hoogte van de kaartverkoop van de tournee in 2024-2025.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt voor het inschrijven!

Aanstalten
image002.jpg

aanstalten

‘Zullen we maar eens aanstalten maken?’ is een vraag die iedereen begrijpt, maar waar ‘aanstalten’ begint en eindigt, is volstrekt onduidelijk. We leven sowieso in onzekere tijden, waarbij onduidelijk is wanneer die ‘tijden' precies begonnen. Paulien Cornelisse vermoedt 50.000 jaar geleden, om drie uur ’s middags, want dat is het onzekerste moment van de dag. 

​

Het beste wat je kunt doen, vindt Paulien, is de onzekerheid accepteren, omarmen, erkennen, ‘facen’, en een plekje geven binnen je eigen wereldje. 

'Vaak weet je pas wat je wilt zeggen als je het al gezegd hebt,’  heeft vast iemand ooit wel eens gezegd. Hopelijk is ook na afloop nog steeds onzeker wat er nu eigenlijk is verteld. 

 

NB Deze cabaretvoorstelling is ook geschikt voor mensen die wél veel zeker weten. 

 

 

foto met blauwe ballon: Malou van Breevoort

Om mij

moverende redenen

​

Tournee: 2017- mei 2019

Regie: Thomas van Luyn

Wat is er aan de hand met mensen die te hard ‘eh’ zeggen? Waar zit de 'meelulspier'? En hoe zit het met het gevoelsleven van een korstmos? 

 

In haar vierde voorstelling, ‘Om mij moverende redenen’, kijkt Paulien in detail naar de onbegrijpelijkheden van het leven. Over wat je kunt zien maar niet wilt zien. Over wat je wilt begrijpen maar niet kunt begrijpen. Over wanneer je gaat bewegen, en waarom.

​

Bekijk hier de hele voorstelling:

https://youtu.be/VHL8QkyK-Qs

​

Om mij moverende redenen

de Volkskrant

"Het wordt allemaal overtuigend gebracht door de 41-jarige Cornelisse, die inmiddels als een bedreven, energiek, vertellend standupcomedian op het toneel staat en zelfs nog enkele bijzondere imitaties weggeeft, zoals een memorabele van een levensmoe koffiezetapparaat."

★★★★

Algemeen Dagblad

"Bij die schijnbaar banale onderwerpen is ze in haar naïviteit en onhandigheid een meesterlijk vertelster."

​

"Ze is onovertroffen als ze speelt met haar specialiteit: de taal en de modieuze woorden en begrippen die het Nederlands teisteren."

★★★★

​

​

Trouw

"In haar nieuwe show 'Om mij moverende redenen' laat Cornelisse als vanouds haar prettig gekantelde blik vallen op alledaagse onbenulligheden die in haar universum grote proporties kunnen aannemen. (...) Hilarische anekdotes levert dat op."

★★★★

Maar ondertussen

Maar

ondertussen

 

Tournee: 2013-2016

Regie: Dick van den Toorn

Het derde cabaretprogramma van Paulien kreeg de titel Maar ondertussen. In deze voorstelling, die werd genomineerd voor de Poelifinario, (meest indrukwekkende voorstelling van 2014) hield zij zich bezig met alle dingen die onbelangrijk lijken en dat misschien ook wel zijn. De onopgemerkte dingen. De ondertussige dingen. Daartoe heeft zij ze van extreem dichtbij bekeken en aan een grondige analyse onderworpen. Maatschappelijke kwesties als de behandeling van een rechtcilindrische vuilnisbak kwamen aan bod, maar er was ook oog voor het gevoelsleven van een gele parkiet.

de Volkskrant

"De volstrekt originele humor van Paulien Cornelisse komt in het vlotte en gevarieerde Maar Ondertussen uitstekend tot zijn recht."

★★★★

Het Parool

"Haar grootste kwaliteit, naast het benoemen van geestige taalkronkels, is het combineren van humor en vertedering."

★★★★

Trouw

"Cornelisse heeft een heerlijk oorspronkelijke blik op de dingen." 

★★★★

Hallo Aarde

Hallo Aarde

 

Tournee: 2010-2012

Regie: Wannie de Wijn

Hallo Aarde was de tweede avondvullende voorstelling van Paulien. Hierin hield ze zich onder andere bezig met haar specialiteit: het observeren en analyseren van het vaak opmerkelijke gedrag en taalgebruik van de mens en van zichzelf.

​

Daarnaast liet Paulien haar licht schijnen over de dieren en hun vaak onbegrijpelijke bezigheden. Zo vroeg zij zich af wat konijnen zouden zeggen, als ze konden praten. Ook werd het definitieve woord gesproken over acrobaten, en werd het mannetje op het bord bij het stoplicht aan een diepteanalyse onderworpen.

De Telegraaf

"Cornelisse gaat verder op dezelfde voet, met haar oorspronkelijke observaties van mens, dier en samenleving, maar ze doet dat met nog meer overtuiging. De formule-Cornelisse staat garant voor nog jarenlang plezier. IJzersterk."

NRC Handelsblad

"In haar observaties is ze op haar best…ze kan mooi en geestig fantaseren over alledaagse dingen waar we eigenlijk nooit bij zouden stilstaan als zij er niet was."

Het Parool

"...in haar tweede cabaretvoorstelling Hallo aarde zet Cornelisse de luiken open. Haar bespiegelingen over mensen, hun taalgebruik en hun onhebbelijkheden zijn gebleven, maar haar presentatie is zelfverzekerder." 

Dagbraken

Dagbraken

 

Tournee: 2007-2009

Regie: Thomas Boer

Pauliens eerste avondvullende cabaretvoorstelling, Dagbraken, werd enthousiast ontvangen door publiek en pers. De Volkskrant noemde Dagbraken 'knap, boeiend en origineel' en merkte op: 'We hebben er met Paulien Cornelisse een echte belofte bij. Een intrigerende cabaretière die diepgang op een kolderieke manier kan verkopen.'

​

In de herfst van 2010 won Paulien de 'Neerlands Hoop', de prijs voor de meest veelbelovende theatermaker met het grootste toekomstperspectief. De jury schreef: "(...) zij is tegendraads en vernieuwend en heeft een verrassende geest, waaruit eigenzinnige humor rond taal en bizarre vondsten ontspruiten en waarmee zij een zaal anderhalf uur weet te boeien en te vermaken."

bottom of page