Paulien Cornelisse schrijft en maakt theater: 

 

Theater

In 2008 ging haar eerste cabaretprogramma Dagbraken in première. Voor deze voorstelling ontving zij van de VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties) de ‘Neerlands Hoop’, de prijs voor de meest veelbelovende theatermaker met het grootste toekomstperspectief. De jury schreef: “(…) zij is tegendraads en vernieuwend en heeft een verrassend originele geest, waaruit eigenzinnige humor rond taal en bizarre vondsten ontspruiten en waarmee zij een zaal anderhalf uur weet te boeien en te vermaken.”

In 2010 ging haar tweede programma, Hallo Aarde in première. Voor het door Paulien thuisgeknutselde Hallo Aarde affiche, ontving zij in november 2011 de TheaterAffichePrijs van het TIN (Theater Instituut Nederland).

Haar derde voorstelling, Maar Ondertussen ging in 2013 in première. De VSCD jury was wederom onder de indruk en nomineerde Maar Ondertussen voor de Poelifinario, de prijs voor het meest indrukwekkende cabaretprogramma van het seizoen. Uit het juryrapport: “Dat achteloze in- en uitzoomen, verpakt in verhalen waar je stuk voor stuk een strik om zou willen leggen, razendknap is het.”

De pers schreef over Maar Ondertussen:

"(...)de volstrekt originele humor van Paulien Cornelisse komt in het vlotte en gevarieerde Maar Ondertussen uitstekend tot zijn recht: keer op keer lukt het haar om je op een nieuwe, onverwachte manier naar grote en kleine zaken te laten kijken." (De Volkskrant)

"Paulien Cornelisse (...) heeft bij uitstek het talent om zulke grote en kleine kwesties samen te brengen in één redenering, en de wissewasjes herkenbaar genoeg te maken om hilariteit op te wekken." (NRC Handelsblad)

"Haar grootste kwaliteit, naast het benoemen van geestige taalkronkels, is het combineren van humor en vertedering." (Het Parool)

"(...) een ding is zeker, zelf is Paulien Cornelisse allesbehalve beige." (De Telegraaf)

 

Schrijven

Paulien schreef in 2009 Taal is zeg maar echt mijn ding. In 2012 verscheen En dan nog iets, het vervolg op het eerste boek. In 2013 kreeg ze een platina boek voor TIZMEMD - 500.000 exemplaren verkocht. In 2016 verscheen haar fictiedebuut: De verwarde cavia, over een cavia die op kantoor werkt.  Een deel van het boek verscheen eerder als feuilleton in NRC Handelsblad, onder het pseudoniem J. Waterlander. 

Paulien Cornelisse schrijft een wekelijkse column in nrc.next en NRC Handelsblad en tot juni 2016 maandelijks een dialoog voor het tijdschrift Jan.

In de herfst van 2010 won ze voor haar schrijfwerk de Tollensprijs. In 2012 werd En dan nog iets genomineerd voor de NS Publieksprijs.

Verhalen

Sinds 2008 organiseert Paulien samen met Micha Wertheim Echt Gebeurd, een middag waarop mensen verhalen vertellen die ze zelf hebben meegemaakt. In april 2013 verscheen hiervan een luisterboek.

Uit het verleden

Ooit studeerde Paulien psychologie (afgemaakt) en een blauwe maandag Algemene Taalwetenschap (niet afgemaakt). Ze studeerde voornamelijk aan de Universiteit van Amsterdam, maar ook even in Boston, en in Hiroshima. Ze begon met kleinkunst bij Crea, de culturele organisatie van de UvA, en met schrijven bij Folia, het universiteitsblad. In 1995 won ze min of meer toevallig de Nationale Wetenschaps Quiz, en in 2003 won ze minder toevallig de Elle Literatuurprijs.

Eerder was Paulien Cornelisse deel van cabaretduo Rots (met Irene van der Aart), en van 2001 tot 2004 was ze stand-up comedian bij Comedytrain.

In 2007 stond ze in de finale van het Leids Cabaret Festival. Uit het juryrapport: ‘De jury heeft met open bek van verbazing en van het lachen naar dit fenomeen zitten kijken.’

In de zomers van 2007 bedacht, produceerde en speelde ze samen met Chris Bajema de voorstellingen View-o-rama en De terugkeer van View-o-rama. De voorstellingen stonden geprogrammeerd op festivals als Oerol, Over het IJ, de Parade, de Gentse Feesten, Boulevard en Noorderzon. Pers en publiek waren enthousiast.

Zie hier een leuk filmpje:

filmpje

In 2009 speelde ze op Oerol samen met Janne Schra de voorstelling Een hoorspel om te zien.

In 2010 schreef ze mee aan het radiohoorspel Paul Vlaanderen en het tijdmysterie, en leverde ze een bijdrage aan het radioprogramma Plots. Ook deed ze mee aan het project Een kamer in het verleden, waarbij schrijvers een week afgezonderd op een eiland in het Lauwersmeer zaten, en daar verslag van deden op de radio. Terugluisteren van de afleveringen kan via podcast:

http://weblogs.vpro.nl/eenkamerinhetverleden/category/podcast/feed/.

In juni 2011 stond Paulien samen met Chris Bajema op Oerol, met hun voorstelling ‘Live vanuit de Stoek’. Vanaf 2013 hosten zij ieder jaar op dit festival samen de dagelijkse ochtendtalkshow 'Ochtendtalkshow'.

In 2012 vertaalde Paulien de serie Golden Girls, die werd geregisseerd door Pieter Kramer, en waarin Beppie Melissen, Loes Luca, Cecile Heuer en Pleuni Touw de hoofdrollen speelden.

Van 2006 tot 2012 schreef Paulien een tweewekelijkse column voor het programma Klare Taal, van Arie Bras, bij Radio Nederland Wereldomroep. Maar dit programma stopte.

In 2011 schreef ze voor het tijdschrift Hollands Diep over wat ze las (een rubriek vergelijkbaar met die van Nick Hornby in The Believer), maar ook Hollands Diep stopte ermee.

In 2013 was Paulien de winnaar van het programma Wie is de Mol?